När många vägarbeten är i gång under sommaren blir de varma månaderna också extra intensiva för den yrkesgrupp som har till uppgift att stå för skyddet i samband med att våra vägar förbättras. Det gäller bland annat Peab-bolaget Lambertssons TA-ansvariga där TA står för trafikanordningar, en tjänst som erbjuder helhetslösningar inom tillfällig trafiksäkerhet.
– Säkerheten är A och O och det här arbetet måste pågå konstant och genomsyra allt vi gör, säger Emma Blomberg, arbetsledare inom TA vid Lambertssons depå i Örebro.
I början av juni släppte Sveriges Åkeriföretag kampanjen ”Rätt fart vid vägarbeten”, en satsning som får helhjärtat stöd av Lambertsson. Bakgrunden är de tragiska siffror som visar att det varje år sker 300 olyckor i samband med vägarbeten. Syftet med kampanjen är att öka respekten för hastighetsbegränsningar vid vägarbeten och därmed förbättra säkerheten.
– Det här arbetet tar aldrig slut, säger Emma Blomberg. Jag ser så mycket nonchalans vid vägarbeten att det är skrämmande. Förare som bara ska fram och som inte kan tänka steget längre att infrastrukturen i vårt land förbättras för att vi alla ska kunna nyttja den även i framtiden.
Hon påminner ofta sina kollegor om syftet med säkerhetsarbetet.
– Jag vill tro att det går att få människor att förstå hur man uppträder vid och omkring vägarbeten.
Under åren 2003–2021 inträffade 5 667 trafikolyckor med personskador i eller i anslutning till vägarbeten. Den vanligaste typen är en så kallad upphinnandeolycka, att bli påkörd bakifrån. Den svarta toppmånaden är juni, men även maj, augusti och september är olycksdrabbade månader. Att det sker färre olyckor i juli kan bero på att semestertiden gör att trafiken är mer utspridd över dygnet.
Emma Blomberg jobbade tidigare på ett flaggvaktsbolag och har erfarenhet av både hot och våld vid trafikavspärrningar.
– Man blir van, och det är väldigt tråkigt när det blir så, men jag är ändå optimist. Vi som arbetar med säkerhet hela tiden måste tro att det går att få en bättre trafikkultur vid vägarbeten. Det kommer också säkrare utrustning, nya innovationer och utvecklade arbetsmetoder.
Själv tar hon bara två veckor ledigt i sommar. Då blir det först flyg till Palma och sedan en bilresa tillbaka hem genom Europa. Och yrkesrollen följer med:
– Jag spanar alltid på tillfälliga trafikanordningar, skrattar hon. Vad har de för skyltar vid vägarbeten i olika länder? Hur leds trafiken om?
Under förra årets biltur genom Frankrike noterade hon ovanligt många digitala skyltar.
– Det kändes som om de skyltarna var monterade permanent, men nyttjades tillfälligt, men jag vet förstås inte om det stämmer.
Vi säger att det är en kvalificerad gissning av en expert på tillfällig trafiksäkerhet.