Utbyggnad av Trelleborgs hamn

Trelleborgs hamn är Skandinaviens största RoRo-hamn (för rullande trafik) med cirka 30 ankomster och avgångar varje dygn. Peab ska bygga två nya färjelägen inklusive ramper samt en ny sidoramp till ett befintligt färjeläge.

För att bygga ut hamnen ska bland annat helt ny mark anläggas där det idag är hav. Det görs med hjälp av muddermassor som tas upp från havsbotten och som stabiliseras och asfalteras för att bli en del av det nya hamnområdet. Till de nya färjelägena anläggs cirka 700 meter spont för de nya kajkonstruktionerna. Dessutom sker grundläggning och uppförande av ramper och övrig hamnutrustning. Peab ansvarar för projektering och konstruktion av samtliga åtgärder som ingår i projektet.

Vi ser fram emot att vara delaktiga i att utveckla hamnen och att bidra till Trelleborgs hamns vision
om att stärka sin position som Östersjöns effektivaste och klimatsmartaste hamn.

Göran Wiking, regionchef Peab

De nya färjelägena gör att fartygstrafiken flyttas längre bort från bebyggelsen i centrala Trelleborg. Det ger stora miljöfördelar, bland annat för luftkvaliteten, samt resulterar i bättre logistik, kortare tid och ökad säkerhet vid manövrering av fartygen inom hamnområdet. Det senare är av stor vikt för en hamn med så mycket trafik.

– Vi ser fram emot att vara delaktiga i att utveckla hamnen och att bidra till Trelleborgs hamns vision om att stärka sin position som Östersjöns effektivaste och klimatsmartaste hamn. En av Peabs styrkor är att vi är lokala och kan säkerställa rätt resurser under hela projektet, från komplicerad grundläggning till färdig och driftsatt anläggning, säger Göran Wiking, regionchef på Peab.

Projektet har stort miljöfokus och i byggskedet arbetar Peab för att minimera miljöpåverkan bland annat genom de egenutvecklade produkterna ECO-Betong och ECO-Asfalt. Stora delar av transporterna som kommer att användas drivs av HVO-diesel som är förnybart och hållbart. Stålleveranser, som är en betydande del i projektet, kommer mestadels att transporteras via järnväg och båt.

– Det är glädjande att se att Trelleborgs Hamn fortsätter utbyggnaden av nya färjelägen enligt plan när vi nu tecknar avtal med Peab om att bygga färjeläge 11 och 12, med fokus på hållbarhet inom alla plan, säger Jörgen Nilsson, vd Trelleborgs Hamn.

Fakta

Uppdrag
Två nya färjelägen inklusive ramper samt en ny sidoramp

Kund
Trelleborgs Hamn AB

Byggtid
Juni 2020 - årsskiftet 2021/2022

Entreprenadform
Totalentreprenad

Kontakt

Patrik Magnusson

Arbetschef

Telefon: 0733-37 58 91

Mer information

ECO-Asfalt

Med ECO-Asfalt minskar vi vår klimatpåverkan och naturresurser sparas, utan att slutproduktens egenskaper påverkas. ECO-Asfalt kan helt ersätta konventionell varmtillverkad asfalt i alla typer av applikationer, exempelvis högtrafikerade vägar, flygfält, industriplaner, hamnar, gator och cykelbanor.

ECO-Betong

I ECO-Betong har delar av cementen ersatts av slagg, en restprodukt från stålindustrin. Det minskar koldioxidutsläppen från tillverkningen radikalt, liksom uttaget av jungfrulig kalksten. Beroende på typen av användningsområde kan betongens klimatbelastning minska med upp till 50 procent.

Dela det här på:

Vi använder cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.