Betongtunnel för den nya tunnelbanan i Stockholm

När tunnelbanan i Stockholm blir längre behövs fler tåg. För att kunna ta hand om alla nya tåg ska Högdalsdepån byggas ut och användas av både Grön, Blå och Gul linje.

Peab bygger en del av den nya spårtunneln för att ansluta depån och tunnelbanans Farstagren, så att tågen kan komma in och ut via både Högdalen och Hökarängen.

– Som Nordens samhällsbyggare är vi glada över att få vara med i utbyggnaden av den nya tunnelbanan och därmed skapa bättre förutsättningar för kollektivt resande för stockholmarna, säger Carl Johan Söderberg, regionchef.

Fakta

Uppdrag
Byggnation av betongtunnel för den nya tunnelbanan vid Kvicksundsvägen i Bandhagen i södra Stockholm

Kund
Region Stockholms förvaltning för utbyggd tunnelbana

Byggtid
2021-2024

Entreprenadform
Utförandeentreprenad

Kontakt

Fredrik Persson

Arbetschef, Peab

Telefon: 0725-33 42 57

Dela det här via:

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till.
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.