Europas längsta gång- och cykelbro i Sölvesborg

Bron, som är både en båg- och en balkbro förbinder Sölvesborgs Centrum med den nya stadsdelen Ljungaviken. Gång- och cykelbron är hela 756 meter.

Bron var en del av skapandet av en helt ny stadsdel, Ljungaviken. Nu när den står klar har invånarna i Ljungaviken, tack vare bron, promenadavstånd till stadskärnan och som de själva säger, närmare naturen kan du inte bo i en stad. För pendlare som bosätter sig i det nya området går det fortare att cykla till stationen än att ta bilen plus att man slipper leta parkeringsplats.

Peabs platschef, Oskar Bruneby säger att hans största utmaning i detta var att det var tre helt olika förutsättningar i jordklotet där bron byggdes. I början är det ett stort vassträsk som flyter, i mittenpartiet är det olika högt vattenstånd p.g.a. olika låg- och högvatten och sista delen där kan man segla in i viken. Det finns ca 4 km pålar ner i jorden som bron byggts på.

Fakta

Från Havsudden i innerstan till den lilla ön Kaninholmen, är det en så kallad bågbro. Från Kaninholmen till Ljungaviken går en så kallad balkbro.

  • Längd: 756 meter
  • Bredd: 3,5 meter
  • Byggd av 600 ton stål
  • Bågarna är 17 meter höga
  • Bron har 4 utsiktsplatser
  • Bron ljussätts med energisnål diodbelysning
  • Kontraktssumma: 47 Mkr
  • Kund: Sölvesborgs kommun
  • GPS-position: Latitud: N 56º 2' 58" , Longitud: E 14º 35' 36"

 

Brons byggnadsmaterial är

  • Grundläggning: betongpålar  
  • Bågar och räcken: rostfritt stål  
  • Underliggande bärande balkar: varmförzinkad stål
  • Farbana: trä

Till bygget användes bland annat ca

  • 600 ton stål, varav 150 ton rostfritt
  • 50 ton järn - ca 500 kubikmeter betong
  • 7,5 km räckesrör (inkl. de mellanliggande)
  • 4 km pålar
  • 2.000 kg skruv, mutter och brickor
Vi använder cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.