Ny ubåtshall på Marinmuseum i Karlskrona

I juni 2014 fick Karlskrona ett nytt landmärke. Då invigdes Marinmuseums nya ubåtshall. I denna originella byggnad tronar HMS Neptun, från kalla krigets dagar, bredvid Hajen 1, svenska flottans första ubåt.

Lagom till nationaldagen 2014 kunde Marinmuseum i Karlskrona visa upp två svenska ubåtar på ett helt nytt sätt. Då stod den spektakulära ubåtshallen klar. Här visas HMS Neptun, som togs i drift 1980, upp sida vid sida med Hajen 1, som åkte på sin jungfrufärd redan 1904.

Utmanande projekt

Inspirerad av marina smygtekniker och former med skarpa slag har arkitekten Björn Malmström från HMXW Arkitekter skapat en storslagen byggnad på Stumholmen i Karlskrona. Både storleksmässigt och utseendemässigt är den nya ubåtshallen unik.

Peab stod för uppförandet av hallen, ett projekt som har var något utöver det vanliga. Ubåtarna fraktades till Stumholmen på en pråm, lyftes på plats av stora lyfttorn och placerades på en förstärkt bottenplatta. Hallen byggdes därefter upp runt ubåtarna. Vid sidan om Vasaskeppet är HMS Neptun det största inbyggda föremålet i Sverige.

– Det är inte varje dag vi kryssar mellan två museiobjekt av den här storleken när vi bygger. För det mesta byggs ju huset först och därefter inredes det. Här gjorde vi precis tvärtom, vilket hade sina sidor eftersom det blev trångt och krävde mycket precisionsarbete, säger Martin Niemann, projektchef.

Unik form

Även hallens form var en utmaning. De kantiga formerna och taket med många vinklar gjorde arbetet extra komplicerat. Taket har ett 20-tal fixpunkter som är beroende av varandra för att alla brytningarna ska stämma.

– För att få fixpunkterna i rätt höjd fick vi lägga pallbrickor under stålreglarna som ligger uppe på betongstommen, från 0 till 15 cm, för att få allt att stämma ihop. Det har varit ett komplicerat arbete, säger Martin Niemann.

– Här har vi möjlighet att bevara ett stycke svenskt kulturarv som är unikt. Samtidigt har vi möjlighet att skapa en attraktion som gör att väldigt många människor vill komma hit och besöka oss. Det kommer att gagna tillväxt och utveckling i hela regionen, säger Robert Olsson, överintendent Statens Maritima Museer.

Foto: Erling Klintefors

Fakta om Hajen och HMS Neptun

Hajen sjösattes 1904 för att användas i unionskonflikten med Norge. Ubåten var utrustad med tre torpeder som enda beväpning och hon kunde befinna sig i undervattenläge upp till 13 timmar i taget. Bekvämligheterna för den åtta man starka besättningen var få. Hajen drevs av en fotogenmotor och hade åtta mans besättning.

HMS Neptun togs i bruk 1980 som en av tre högteknologiska ubåtar med datoriserade system och tung beväpning. Besättningsstyrkan var 18 man. HMS Neptun var ett av de fartyg som fanns med mitt i dramatiken då den sovjetiska ubåten 137 gick på grund utanför Karlskrona 1981. 1998 gjorde Neptun sin sista färd inom flottan.

Källa: Marinmuseum Karlskrona

Fakta

Kund
Statens Fastighetsverk

Byggtid
2012–2013

Hyresgäst
Statens Maritima Museer

Entreprenadform
Delad entreprenad

Entreprenadsumma
51 Mkr

Mer information
www.marinmuseum.se

Dela det här via:

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till.
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.