Ny ubåtshall på Marinmuseum i Karlskrona

I juni 2014 fick Karlskrona ett nytt landmärke. Då invigdes Marinmuseums nya ubåtshall. I denna originella byggnad tronar HMS Neptun, från kalla krigets dagar, bredvid Hajen 1, svenska flottans första ubåt.

Lagom till nationaldagen 2014 kunde Marinmuseum i Karlskrona visa upp två svenska ubåtar på ett helt nytt sätt. Då stod den spektakulära ubåtshallen klar. Här visas HMS Neptun, som togs i drift 1980, upp sida vid sida med Hajen 1, som åkte på sin jungfrufärd redan 1904.

Utmanande projekt

Inspirerad av marina smygtekniker och former med skarpa slag har arkitekten Björn Malmström från HMXW Arkitekter skapat en storslagen byggnad på Stumholmen i Karlskrona. Både storleksmässigt och utseendemässigt är den nya ubåtshallen unik.

Peab står för uppförandet av hallen, ett projekt som har varit något utöver det vanliga. Ubåtarna fraktades till Stumholmen på en pråm, lyftes på plats av stora lyfttorn och placerades på en förstärkt bottenplatta. Hallen byggdes därefter upp runt ubåtarna. Vid sidan om Vasaskeppet är HMS Neptun det största inbyggda föremålet i Sverige.

– Det är inte varje dag vi kryssar mellan två museiobjekt av den här storleken när vi bygger. För det mesta byggs ju huset först och därefter inredes det. Här gjorde vi precis tvärtom, vilket hade sina sidor eftersom det blev trångt och krävde mycket precisionsarbete, säger Martin Niemann, Peabs platschef på Stumholmen.

Unik form

Även hallens form var en utmaning. De kantiga formerna och taket med många vinklar gjorde arbetet extra komplicerat. Taket har ett 20-tal fixpunkter som är beroende av varandra för att alla brytningarna ska stämma.

– För att få fixpunkterna i rätt höjd fick vi lägga pallbrickor under stålreglarna som ligger uppe på betongstommen, från 0 till 15 cm, för att få allt att stämma ihop. Det har varit ett komplicerat arbete, säger Martin Niemann.

– Här har vi möjlighet att bevara ett stycke svenskt kulturarv som är unikt. Samtidigt har vi möjlighet att skapa en attraktion som gör att väldigt många människor vill komma hit och besöka oss. Det kommer att gagna tillväxt och utveckling i hela regionen, säger Robert Olsson, överintendent Statens Maritima Museer.

Fakta om Hajen och HMS Neptun

Hajen sjösattes 1904 för att användas i unionskonflikten med Norge. Ubåten var utrustad med tre torpeder som enda beväpning och hon kunde befinna sig i undervattenläge upp till 13 timmar i taget. Bekvämligheterna för den åtta man starka besättningen var få. Hajen drevs av en fotogenmotor och hade åtta mans besättning.

HMS Neptun togs i bruk 1980 som en av tre högteknologiska ubåtar med datoriserade system och tung beväpning. Besättningsstyrkan var 18 man. HMS Neptun var ett av de fartyg som fanns med mitt i dramatiken då den sovjetiska ubåten 137 gick på grund utanför Karlskrona 1981. 1998 gjorde Neptun sin sista färd inom flottan.

Källa: Marinmuseum Karlskrona

Fakta om projektet

Beställare
Statens Fastighetsverk

Hyresgäst
Statens Maritima Museer

Entreprenadform
Delad entreprenad

Entreprenadsumma
51 Mkr

Byggtid
Februari 2012 – December 2013

Mer information
www.marinmuseum.se

Vi använder cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.