År 2016 fick Peab i uppdrag av Stockholm stad att bygga om och bygga till Liljevalchs konsthall. Projektet har varit en samverkansentreprenad som innefattat ombyggnad av den blåklassade, nuvarande utställningslokalen Bergstenshuset, ombyggnad av restaurang Blå porten och en tillbyggnad om 2.400 kvadratmeter i form av Liljevalchs+.
Projektet som innefattat två separata entreprenader inleddes med en ombyggnation av Bergstenshuset och en förstärkning av Blå Porten. Grundförstärkningen gjordes genom man hammarborrade ned cirka 500 stålkärnepålar som fästes i berget under byggnaden. I samband med detta renoverades också delar av Bergstenshuset och stambyten genomfördes. Denna entreprenad färdigställdes i oktober 2017.
I samband med färdigställandet av Bergstenshuset startade nybyggnationen av Liljevalchs+, en tillbyggnation som kan betraktas som en konstinstallation i sig. Byggnaden är tänkt att ge rum åt mer känsliga och värdefulla föremål som kräver särskilda klimatförhållanden och extra hög säkerhet. Tillbyggnationen är ritad av Wingårdhs Arkitektkontor där hög fokus har lagts på rena betongytor. Det har betytt att alla installationer ska byggas in och göras osynliga för besökare. De rena ytorna har även ställt stora krav, både på betongens kvalitet och på utförandet då antalet gjutskarvar i möjligaste mån skulle minimeras.
Fasaden på Liljevalchs+ är unik i sin utformning med nära 7.000 ingjutna flaskbottnar designade av formgivaren Ingegerd Råman.
På taket finns också 166 platsgjutna takljuskupoler, så kallade lanterniner, som ger utställningshallarna ett alldeles speciellt ljusinsläpp.
Då fastigheten är omringad av högspänningsledningar för spårvagn planerades logistiken i nära samarbete med SL som ansvarar för spårvagnarna.
Infrastruktur
Byggnader
Utomhusmiljö
Insatsmaterial
Produktionsutrustning
Minskad klimatpåverkan
Omgivning
Rätt kompetens
Tryggt samarbete
Översikt hållbarhetsdata
Arbetsmiljö och säkerhetskultur
Jämställdhet, mångfald och likabehandling
Etik och antikorruption
Lokalt samhällsengagemang
– Vi som arbetat med Liljevalchs har verkligen sett det här som ett riktigt prestigeprojekt för oss där vi fått visa våra yrkeskunskaper. I vanliga byggnader kläs betongen ofta in bakom panel eller liknande. Men här var det i princip bara råa betongytor med så få skarvar som möjligt som gällde. Det gjorde att all gjutning var tvungen att bli perfekt. I ett av rummen som från början skulle bli ett konferensrum blev det en synlig rinning i väggen efter gjutningen, det vill säga betongen blev inte helt slät. Vi planerade att bila ned väggen och göra om, men när arkitekten och chefen ifrån Liljevalchs såg den tyckte de att väggen var så vacker och levande. Det slutade med att rummet nu gjorts om till en mindre konsthall istället.
