Logistikparken, som ska ligga i anslutning till Tunadalshamnen, är tänkt att vara ett transportnav. Det är byggt en ny kombiterminal med etableringsytor, vägar och järnväg. Här ska väg, järnväg och sjöfart mötas och kopplas ihop i ett och samma område.
Lastning av gods ska kunna ske utan tidsförluster och onödiga transportsträckor. Kombiterminalen innebär att näringslivet kan nyttja effektiva och miljöanpassade transporter till och från Sundsvall. Dagens terminal har två spår om 350 meter. Den nya terminalen erbjuder tre spår om 650 meter.
Jag är glad att vi bidragit till att Sundsvall nu har ett hållbart
transportnav med kopplingar mellan tåg, fartyg och lastbil i vår region.Fredrik Tiger, tf regionchef Peab
– Detta projekt är uppdelat i två faser. I den första fasen som startade 2017 har vi tillsammans med Sundsvall Logistikpark och Ramboll projekterat för den nya kombiterminalen. Jag är glad att vi bidragit till att Sundsvall får ett hållbart transportnav med kopplingar mellan tåg, fartyg och lastbil i vår region, säger Fredrik Tiger, tf regionchef Peab.
– Nu är fas två färdigställt och med den nya logistikparken får näringslivet tillgång till hållbara och effektiva transporter, säger logistikparkens VD Sven Magnusson.
Logistikparken är den första som byggts enligt miljöcertifieringssystemet BREEM Infrastructure (tidigare Ceequal). Systemet bedömer och betygsätter hur väl projektet hanterat hållbarhetsfrågor och är utformat för att uppmuntra och belöna beställare, projektörer och entreprenörer som anstränger sig mer än vad lagen kräver gällande hållbarhetsfrågor.