Peabs projektutvecklare har i nära samarbete med konceptutvecklaren A house tagit fram ett förslag som ska bli en strategiskt viktig katalysator och symbolbärare för många av de värden som Göteborgs stad eftersträvar. Tillsammans med de bästa i branschen skapas här ett spännande koncept med kreativa näringar och digitala upplevelser i centrum.
Det platsspecifika konceptet som man har tagit fram för platsen bygger på ett smartare delande av lokaler, personal, teknik och kunskap. Ytorna blir flexibla och ska i större utsträckning än vanligt kunna nyttjas större delen av dygnet. Platsens program och eventverksamhet sammanför de olika hyresgästerna och gör det möjligt för allmänheten att upptäcka och ta del av innehållet som produceras på platsen.
Jag har lärt mig att man aldrig kan jobba med färdiga mallar. Man måste alltid lyssna in
platsen, viktiga aktörer och förstå att alla platser är unika och har sina specifika förutsättningar.Staffan Lundqvist, projektutvecklingschef Peab
För att utveckla rätt värden använder man en agil utvecklingsprocess där man börjar med en insiktsfas med möten mellan centrala aktörer som potentiella hyresgäster, branschrepresentanter, olika aktörer från Göteborgs stad, näringsliv, föreningsliv och civilsamhället. Syftet är att ge en djupare förståelse för hur platsen kan spela en viktig roll i stadens utveckling, men också för att tidigt hitta synergier i olika aktörers önskemål och behov. Tillsammans formar man en målbild, samt analyserar utmaningar och möjligheter att ta med i utvecklingsarbetet. Målet är en multifunktionsbyggnad där visioner föds, korsbefruktas och konkretiseras.
– När vi är med och utvecklar en plats är processen som leder fram till resultatet viktigast. Jag har lärt mig att man aldrig kan jobba med färdiga mallar. Man måste alltid lyssna in platsen, viktiga aktörer och förstå att alla platser är unika och har sina specifika förutsättningar. Det vi tar med oss är den öppna utvecklingsprocessen och en stor legolåda med erfarenheter att plocka ur, säger Staffan Lundqvist, projektutvecklingschef Peab Väst.
En så viktig och central plats får inte vara stängd och igenbommad under utvecklingsprocessen och byggtiden. Därför inleds tidigt arbetet med tillfälliga pop-up-verksamheter och event för att skapa attraktionskraft och nyfikenhet. Genom att bjuda in yngre och bredare målgrupper sänks trösklarna till huset och man får möjlighet att hitta talanger och intressenter, som inte självklart deltar i liknande utvecklingsprocesser i vanliga fall. Parallellt arbetar man med proaktiv uppsökande verksamhet samtidigt som man erbjuda lokaler till verksamheter och företag som kan bidra till utvecklingen av destinationen.
Samarbetspartner A house verkar inom kreativa näringar (mat, mode, media, film och musik) – en kulturbransch där de har sin spetskompetens. A house utvecklar destinationer med arkitektur och fastigheter som medel för att skapa levande mötesplatser som stimulerar samverkan och utveckling. A house startade i Stockholm för fem år sedan i den brutalistiska gamla Arkitektskolan på Östermalm och driftar idag ca 30.000 kvm CoWork, kontor, event och programverksamhet på gamla Arkitektskolan och i Filmhuset vid Gärdet. A house uppgift i Magasin 113 är att fylla huset med innehåll och bygga ett starkt community där alla hyresgäster ges möjlighet att utvecklas, dela på resurser och bidra till bygget av en bättre värld.