Varvsbron i Helsingborg

På uppdrag av Stadsbyggnadsförvaltningen på Helsingborgs Stad har vi uppfört vi en ny gång- och cykelbro i stålkonstruktion som förbinder Helsingborgs Central med nya stadsdelen Oceanhamnen.

Med sina drygt 220 meter binder bron samman Helsingborgs Central och Oceanhamnen. Nu är det möjligt för gående och cyklister att snabbt nå bussar, tåg, färjor, kontor och bostäder från Oceanhamnen och centrum.

‒ Jag är stolt och glad över att fått vara del av genomförandet av Varvsbron. Tack vare ett gott samarbete och hög kompetens hos alla inblandade har vi genomfört detta komplexa projekt och byggt en fantastiskt vacker bro, säger Marie Holmqvist, tf avdelningschef Stadsmiljö, Helsingborgs stad.

Det har varit ett roligt men extremt utmanande projekt då i princip varje del på hela
bron är unik, vilket krävt stor expertis och engagemang från alla involverade i projektet.

Oskar Bruneby, platschef Peab

Varvsbron, som är ritad av den engelske arkitekten Stephen James för Ramboll, började byggas i oktober 2018 och färdigställdes augusti 2021. Den 30 september invigdes bron officiellt. Bron, som väger cirka 550 ton och är cirka 220 meter lång, har två pyloner och bärs upp av spännkablar. Den är upplagd på sex stöd varav två är i hamnbassängen.

‒ Det har varit ett roligt men extremt utmanande projekt då i princip varje del på hela bron är unik, vilket krävt stor expertis och engagemang från alla involverade i projektet. Vi har haft fantastiska underentreprenörer som verkligen lagt ner hela sin själ och jag är mycket stolt över resultatet, säger Oskar Bruneby, platschef.

Hör Oskar berätta mer i filmen nedan.

Projektet har innefattat arbete både i och ovanför vattenytan i hamnbassängen och hamninloppet strax intill färjeläget där ForSea's färjorna som trafikerar Helsingborg - Helsingör lägger till, vilket varit en stor utmaning. Detta har krävt stort säkerhetstänk och planering då det har innefattat dyk- och grundläggningsarbeten under vatten.

‒ Det känns riktigt bra att Varvsbron nu står helt färdig. Bron är en förutsättning för viktiga etableringar i näringslivet i Helsingborg och Oceanhamnen och utgör en stor skillnad för de boende som nu har mycket närmare till city och alla kommunikationsmöjligheter på Helsingborg C, säger Christian Orsing (M), stadsbyggnadsnämndens ordförande.

Fakta

Uppdrag
Ny gång- och cykelbro i stålkonstruktion som förbinder Helsingborgs Central med nya stadsdelen Oceanhamnen.

Kund
Helsingborgs stad

Byggtid
September 2018 - augusti 2021

Entreprenadform
Totalentreprenad i samverkan

Delaktiga i projektet
Peab Anläggning, Peab Grundläggning, Peab Asfalt, Swerock, Cliffton, Lambertsson, Glacell

Fakta om Oceanhamnen

Fram till år 2035 är planen att Helsingborg ska växa med cirka 40.000 nya invånare. För att det ska kunna ske behövs många nya bostäder, kontor och affärsmöjligheter. H+ är det största stadsförnyelseprojektet i Helsingborg i modern tid.

Kontakt

Oskar Bruneby

Platschef, Peab

Telefon: 0733-37 49 02

Patrik Magnusson

Avdelningschef, Peab

Telefon: 0733-37 58 91

Dela det här på:

Vi använder cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.