Olskroken är en av de mest trafikerade knutpunkterna för järnvägstrafik i Sverige. En ombyggnad av Olskroken var nödvändig för att höja kapaciteten samt öka framkomligheten och driftssäkerheten för all tågtrafik i hela det västsvenska järnvägssystemet.
Peabs uppdrag var att bygga om järnvägsknuten i Olskroken, en central knutpunkt i järnvägssystemet i Göteborg och Västsverige. Projektet innebar att nya spår byggdes för att separera godstrafiken från persontrafiken. En ombyggnad i Olskroken så att järnvägsspåren korsar varandra på olika nivåer har höjt kapaciteten samt ökat framkomlighet och driftssäkerhet för all tågtrafik till och från de anslutande banorna. Projektet angränsar till projekt Västlänken.
Det som gjort detta projekt komplext är utmaningen att
bygga den nya anläggningen i en högt trafikerad spårmiljö.Mattias Ivdal, produktionschef
Entreprenaden sträckte sig över ett område med längd på cirka två kilometer och innebar byggnation av spår, broar och andra byggnader för både person- och godståg i en komplex och starkt trafikerad spårmiljö. Person- och godstrafik kunde, under hela entreprenaden, passera Olskroken vilket innebar att omfattande provisorier behövde anläggas för att person- och godstrafiken skulle kunna fortlöpa genom området. Entreprenaden har omfattat mark, väg, bro och järnvägsarbeten (spår, el, signal m.m.).