Temporär tågstation blir mer tillgänglig

När en hel stad ska flyttas är det inte bara hus och människor som behöver maka på sig. Även infrastruktur som vägar, broar och järnvägar hänger med i flyttlasset. I höstas invigdes Kiruna nya, men temporära, järnvägsstation.

Den sista augusti 2013 rullade det första tåget in på Kirunas nya, tillfälliga tågstation. Då hade det pågått ett intensivt arbete under fem månader för att få klart stationen i tid till invigningen.

– Entreprenaden skulle harmonisera med flera andra entreprenader, vilket gjorde att projektet kom igång sent. Det var en stor utmaning för oss som entreprenörer att tiden till deadline var så knapp. Men vi löste det genom att arbeta i flerskift och jobba som mest intensivt under perioden maj till och med augusti, säger projektchef Torbjörn Romark.

Tillfällig lösning

Den nya tågstationen i Kiruna är ingen permanent lösning. Den måste byggas eftersom den gamla tågstationen, precis som flera andra byggnader och vägar i Kiruna, låg inom raszonen för gruvans utspridning. Men eftersom man i dagsläget ännu inte har exakta detaljplaner för en permanent, ny tågstation, beslutade Trafikverket att uppföra den temporära stationen i en gammal växelbyggnad en kilometer utanför stadens centrum. I Peabs uppdrag har ingått att projektera och bygga en ny plattform, vänthall, angörings- och parkeringsytor, busshållplatser, ny dagvattenledning samt belysning och planteringar.

– Vi har jobbat mycket nära Trafikverket och haft öppna kort och en bra dialog. Det har resulterat i att vi blev klara i tid, trots tighta marginaler och mycket tidspress, säger Torbjörn Romark.

Bättre tillgänglighet

Visst kan det vara påfrestande som Kirunabo att många av de faciliteter och den service man vill ha som tågstation, badhus och bibliotek är tillfälliga. Trots detta finns det en stor fördel med den nya stationen, förutom dess läge med storslagen utsikt över fjällvidderna. Den är nämligen betydligt mer tillgänglig för resenärer med funktionshinder än den gamla stationen.

– Vi har rustat upp den gamla växelbyggnaden och fått ett modernt tågresecentrum som är mer funktionellt och modernt än den gamla stationen, med bra lösningar även för funktionshindrade resenärer. Trots att det är en temporär lösning har det blivit riktigt bra, avslutar Torbjörn Romark.

Fler projekt i Kirunatrakten

  • Glaciären, varmställning 110 lägenheter (Kiruna kommun)
  • Ombyggnad Kiruna Airport (Swedavia)
  • Nytt ställverk (Vattenfall)
  • Renovering av badhuset (Kiruna kommun)
  • Gallerian Kiruna (Kiruna kommun)
  • Ombyggnad Parkskolan (Kiruna kommun)
  • Högspänningstorn olika platser i Kiruna (Vattenfall)
  • Mediastråk Svappavaara, omdragning (LKAB)
  • Ombyggnad reningsverk (Kiruna kommun)
  • Rondeller m m kvarteret Välten (Kiruna kommun)
  • Återslutning av delar av gamla soptippen (Kiruna kommun)

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till.
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.