När Peab summerar satsningen på den första delen av jubileumsfestivalen som en del av Göteborgs 400-årsjubileum kan vi sammanfatta det som en publikframgång! Över 4000 körkort fick tryckas upp för de yngsta deltagarna som lockades att lära sig mer om säkerhet och hållbarhet i den lekfulla trafikskolan som byggts upp i Frihamnen.
Mellan festivalområdet och jubileumsparken byggde Peab upp en ministad där man vid olika stationer kan se hur ett samhälle växer fram. En asfalterad bana med 25 elbilar väntade på de yngre besökarna. Här kunde de kunde köra runt bland roliga upplevelser och lära sig om samhällsbyggnad.
– Vårt stora fokus på barn var helt rätt. Vi har mött så mycket uppskattning och ett stort intresse för hela vår verksamhet och bredd, säger Stellan Haraldsson, regionchef på Peab.
Därmed har man uppnått målen att identifiera barnen som det absolut viktigaste – för framtiden och som nästa generations medarbetare. Barnen blev också ett naturligt sätt att nå föräldrar med information om allt från ECO-produkter, vikten av hänsyn och tankar om framtidens samhälle.
Bakom Peabs satsning på Göteborg 400 år, som pågår från slutet av maj till och med den 4 september, ligger ambitionen att visa upp bolagets hela bredd – från byggmaterial till vägar, broar och hus. Hela sommaren kan man ta del av jubileumsprogrammet och 30 augusti – 4 september öppnar barntrafikskolan igen i samband med övriga stadsfestivaler, aktiviteter och lopp i området.
Men efter kalaset är slut kommer Peab stanna kvar på Frihamnen för uppförandet av Magasin 113 på den plats barntrafikskolan låg.
– Magasin 113 byggdes 1964 och nu, närmare 60 år senare, blåser Peab nytt liv här och skapar en alldeles unik plats för göteborgarna tillsammans med A House. Här skapas arbetsplatser för kreativa näringar och göteborgarna kommer kunna ta del av kulturevenemang med en helkväll på restaurang i Magasin 113, säger Therese Lundh, regionchef på Peab.