Tingstadstunneln är en av Västsveriges viktigaste vägförbindelser. Genom tunneln, som byggdes 1968, passerar cirka 125.000 fordon per dygn. Från och med 22 april 2022 kommer den 455 meter långa tunneln att totalrenoveras och ett tunnelrör i taget kommer att stängas av för arbeten som kommer pågå till årsskiftet 2023/2024.
Peab har fått uppdraget att bland annat renovera hela tunnelns konstruktion, byta ytskikt på väggar och i tak samt lägga om beläggningen på vägbanan. Samtidigt som renoveringen görs förbättras också trafiksäkerheten och framkomligheten genom tunneln. Trafikverket vill med arbetet förlänga tunnelns livslängd med 30-50 år.
– Vi på Peab har lång och bred erfarenhet av att bygga och renovera i miljöer med hög trafikbelastning inte minst från det nyligen avslutade projektet med sänkningen av E45 och nya Gullbergstunneln i centrala Göteborg. Vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete tillsammans med Trafikverket och övriga samarbetspartners, säger Berth Larsson, regionchef på Peab.
Stor trafikpåverkan väntas
Från den 22 april 2022 till hösten 2023 ska Tingstadstunneln renoveras och uppdateras till dagens standard på säkerhet och miljö. Detta innebär att ett tunnelrör stängs i taget och trafiken dubbelriktas i det motsatta röret, vilket kommer ge stora effekter på hela trafiksystemet. Som bilist får du räkna med köer och längre restider – särskilt under rusningstid. Försök därför att köra på andra tider. Trafik Göteborg har samlat allt du behöver veta som .
Under tiden som renoveringen pågår hänvisas trafiken om via den nyligen färdigställda Marieholmstunneln. Detta innebär att ett antal anslutningar stängs i samband med att renoveringen inleds.
– Vi kommer tillsammans med Swerock, Lambertsson och Peab Asfalt jobba med ECO-Asfalt och ECO-Betong som avsevärt minskar klimatpåverkan men även ha ett starkt säkerhetstänk under renoveringen. Utmaningen är förstärkningen av tråg in och ut ur tunneln, som kan jämföras med en passage eller dörr. Det är en utmanande plats med mycket trafik som vi planerar att möta på ett säkert sätt, säger Göran Hannrup, arbetschef Peab.
Förlänger Tingstadstunnelns livslängd
De kommande arbetena syftar till att förlänga tunnelns livslängd. Utöver renoveringen kommer merparten av tekniken, så som belysning och fläktar, att bytas ut och ett nytt brandskyddssystem installeras tillsammans med ett nytt system som tar hand om dagvattnet som samlas i tunneln.
Stefan Frisk, Projektledare på Trafikverket har full koll på arbetet kring renoveringen av Tingstadstunneln.
– Från och med stängningen i april kommer vi arbeta i över ett och ett halvt år i tunneln. Det handlar både om rent underhåll av betongdelar, att se över säkerhetssystem och miljösystem. När det arbetet väl är gjort kommer vi ha en ganska bra situation när det gäller just biltrafik som korsar älven, säger Stefan Frisk.