Peab har avslutat 2024 starkt och allt pekar på att vi åter är i tillväxt. Förutom de finansiella målen har vi även ambitiösa klimatmål, med målet att vara koldioxidneutrala till 2045. Som ett delmål ska Peab till år 2030 reducera koldioxidintensiteten i den egna verksamheten med 60 procent och för köpta insatsvaror och tjänster med 50 procent.*
Peab har redan minskat sina utsläpp från den egna produktionen med 50 procent. Däremot har utsläppen från köpta insatsvaror och tjänster endast minskat med 12 procent hittills.
Lotta Brändström, affärsområdeschef för Anläggning, betonar vikten av att sätta mål, bryta ner dem, kommunicera och följa upp.
– När det gäller den egna verksamheten kan vi se att omställningen av asfaltstillverkningen till icke fossila bränslen har varit en viktig bidragande faktor. När vi nu också har gjort vår ECO-Betong klass 1 till standardbetong och satt tydliga mål inom detta område, har det stärkt vår konkurrenskraft och minskat våra utsläpp," säger Lotta Brändström.
Stefan Danielsson, affärsområdeschef för Bygg, tillägger:
– Det har varit viktigt att bygga med ECO-Betong och fossilfritt stål. Men det finns också många andra områden som bidrar till våra utsläpp, där vi behöver titta på transportsidan och ställa om till mer fossilfria alternativ.
Utmaningen att nå klimatmålen för köpta insatsvaror och tjänster kvarstår, där Peab är beroende av andra aktörer.
– De stora bovarna för oss är cement och stål, där vet vi att det pågår en stor omställning hos våra leverantörer. Det är dock viktigt att vi fortsätter föra en nära och bra dialog med dem om vikten att de ställer om enligt den färdplan som finns. Vi måste också själva bli bättre på att få våra kunder att välja rätt produkter och tjänster, som vi i vår tur köper upp, och som är bättre för klimatet, säger Stefan Danielsson.
Lotta Brändström avslutar med att påpeka att Peab behöver fortsätta ställa allt högre krav på sina leverantörer.
– Trots att teknik och kunskap finns, premierar tyvärr inte vissa kunder lösningar som är bättre för klimatet. När det riskerar att bli dyrare med vissa lösningar som är betydligt bättre för klimatet kan vi missa anbud. Men med tiden är jag säker på att kunderna kommer att köpa alltmer klimatsmarta lösningar, och då gäller det att vi är redo, säger Lotta Brändström.
* För att kunna mäta om vi minskat våra utsläpp till 2045 har vi jämförelseåret 2015, som utgör nollpunkt. Koldioxidintensitet är ett mått på hur mycket koldioxidutsläpp som genereras i förhållande till vår omsättning. Utsläppen kan delas upp i två huvudkategorier: Scope 1+2 anger utsläppen som den egna verksamheten genererar, medan Scope 3 anger de utsläpp som uppstår för de insatsvaror och tjänster som vi köper från andra aktörer utanför koncernen.