Peab utmanar byggbranschen i ny kampanj: ”Fortsätter det så här kommer vi aldrig få en jämställd byggbransch”

Peab har tröttnat på att jämställdhetsarbetet i byggbranschen går så långsamt och lanserar idag en kampanj för ett nytt kvinnligt lärlingsprogram: Byggåret. Kampanjen som skapats tillsammans med reklambyrån Le Bureau vill förändra bilden av branschen och få fler kvinnor att testa hantverksyrket genom ett betalt prova-på-år.

Bygg- och anläggningsbolaget Peab lanserar idag en rikstäckandekampanj för att locka fler kvinnor till byggbranschen. Undersökningar visar att ungdomar i dag har begränsad kunskap om bygg- och anläggningsbranschen. De upplever även att yrkesutbildningarna är begränsande vad gäller framtidsmöjligheter och dessutom finns tydliga fördomar i samhället som talar om vad tjejer respektive killar kan och förväntas göra. Det vill Peab förändra genom Byggåret.

- Fortsätter det så här kommer vi aldrig få en jämställd byggbransch. Med kampanjen vill vi visa att vi tar ställning. Vi vill få till en verklig förändring. Vi vill skapa debatt kring de strukturer som begränsar oss som människor att göra fria val och locka fler kvinnor till vår bransch, säger Camila Buzaglo, kommunikationsdirektör på Peab.

Kampanjen som riktar sig till unga kvinnor kommer bland annat att gå i sociala medier, på playkanaler och bio. Huvuddelen är en reklamfilm där män och kvinnor på ett bygge tillsammans river den bokstavliga muren av förlegade könsnormer som står framför dem.

- Det här är ett lika svårt som roligt uppdrag att jobba med. Att lösa jämställdhetsfrågan är ingen uppgift som låter sig lösas enbart med reklam. Det är också därför som vi är vi extra stolta över att vi tillsammans med Peab tagit fram idén med Byggåret, som är själva kärnan. Vi tror att Byggåret långsiktigt har potentialen att bidra till en faktisk förändring, säger Josephine Wallin Ankarstrand, creative director på Le Bureau.

Med Byggåret erbjuder Peab ett betalt lärlingsår där tjejer kan testa hur det är att vara hantverkare på ett bygge. Programmet sträcker sig från Kiruna i norr till Malmö i söder och kommer att finnas tillgängligt på orter där behovet av ny arbetskraft är som störst. Peab hoppas på så sätt att det också kan öka möjligheten att få jobb och utvecklas på orten framöver. Konkret innebär det över 50 lärlingsplatser på omkring 17 orter i landet. Antagningen till Byggåret öppnar 13 februari och pågår till mitten av april. Därefter startar utbildning för Byggåret i september 2023.

Mer information, pressmaterial och fakta finns på www.byggåret.se

För intervjuer i media och ytterligare information vänligen kontakta:

Maria Wilund

PR-chef

Telefon: 010-456 86 00

Dela det här via:

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till.
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.