Den 17 juni var det äntligen dags att inviga Peabbyggda Stridsbergsbron i Trollhättan. Bron som sträcker sig över Göta Älv har en öppningsbar del i form av en dubbelklaffbro och är den största i sitt slag i Sverige.
2020 fick Peab uppdraget av Trollhättans stad att bygga Stridsbergsbron mellan områdena Hjulkvarnelund och den nya stadsdelen Vårvik. Under lördagen fällde Peabs VD och koncernchef Jesper Göransson tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Peter Eriksson, ner broarnas klaffar och cyklade sedan över bron ackompanjerade av musikkår och JAS Gripen.
– Att få vara med och bygga Sveriges största dubbelklaffbro här i Trollhättan tillsammans med Trollhättans stad är något vi på Peab är oerhört stolta över. Det har varit ett väldigt utvecklande projekt för oss, inte minst med alla tekniska lösningar, ett fint exempel på sann ingenjörskonst, säger Jesper.
Under 2020 och 2021 arbetades det intensivt med grundläggningsarbeten och pålning för bron. Betongarbeten med en stor del ECO-betong utfördes både ovan och under vattenytan och stora kassuner på var sida om kammaren gjöts som påkörningsskydd. Under våren och fram till vintern 2022 svetsades och monterades de både öppningsbara klaffarna – allt med millimeterprecision. Under våren har bland annat körbanorna på bron belagts med ECO-Asfalt och linjer målats.
Magnus Paulsson har varit Peabs projektchef på Stridsbergsbron och känner sig stolt över att få inviga bron.
– Det har varit ett roligt men också utmanade projekt på många sätt, men jag är säker på att den här bron kommer få en jättebetydelse både vad det gäller att avlasta Stallbackabron och inte minst klaffbron mitt i staden. Jag hoppas också att bron ger möjlighet att få fler att upptäcka vilken vacker plats detta är och kommer vilja röra sig här ute, säger han.
Den nya bron är en viktig tillgång för hela Trollhättan och inte minst för dess trafiksituation. Tanken med Stridsbergsbron är att den ska minska belastningen på befintliga broar, och skapa en tydligare fördelning av trafiken mellan den östra och västra sidan av Trollhättan. Bron kommer att vara tillgänglig för fotgängare, cyklister, kollektivtrafik och biltrafik. Särskild hänsyn har tagits till oskyddade trafikanter där gång- och cykelbanor byggts fyra meter breda i båda färdriktningarna och körbanan 3,5 meter åt båda hållen.