Peab fortsätter med anläggningsarbetet på Forsåker

Peab har fått en kompletterande beställning till anläggningsprojektet på Forsåker i Mölndal. Beställare är Mölndals Stad och den totala kontraktssumman uppgår till 200 miljoner svenska kronor.

De förberedande arbetena på området för den nya stadsdelen Forsåker i Mölndal pågår sedan ett drygt år. Genom området rinner Mölndalsån och innan byggnation av bostäder kan påbörjas arbetar Peab med att kulvertera ån samt anlägga en synlig å-ränna genom området, med tillhörande broar. Nu fortsätter Peab med arbetet i nästa etapp på området.

– Vi är mycket glada att få fortsatt förtroende för anläggningsarbetena i Forsåker. Det är ett utmanande projekt, både tekniskt och geotekniskt. Med tidvis högt vattentryck i Mölndalsån samt påtryckande grundvatten krävs bland annat avancerade spontlösningar. Arbetet kräver god planering och stor försiktighet, vilket vår organisation har god erfarenhet av, säger Berth Larsson, regionchef på Peab.

Hänsyn tas även till djur- och växtlivet i området och i ån.

– Vi går varsamt fram i vattenmiljön för att minimera påverkan i Mölndalsån och tar stor hänsyn till det befintliga djur- och växtlivet under produktionen. I projektet arbetar vi även med ECO-Betong som har mindre klimatpåverkan än vanlig betong, säger Berth Larsson.

2024 ska de förberedande arbetena på platsen vara klara.

– Vi upplever att samarbetet med Peab fungerar bra. Forsåker är ett gammalt industriområde som innebär många osäkerheter, såsom föroreningar och hinder i mark, men vi jobbar tillsammans och alla parter bidrar till projektets bästa, säger Sofia Söderlund, projektledare på Mölndals stads tekniska förvaltning.

Den kompletterande beställningen orderanmäls i det första kvartalet 2022.

Illustration: Mölndala Fastighets AB och TMRW

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Berth Larsson, regionchef Peab, 0733 37 48 94

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 0725 33 31 45

Molndala fastigheter Forsetorget

Berth Larsson

Dela det här via:

Besökaren ska också samtycka till att kakor används.