Peab har fått i uppdrag att genomföra en totalrenovering av den öppningsbara väg- och järnvägsbron Norra Danviksbron i Stockholm. Beställare är AB Storstockholms Lokaltrafik och Trafikkontoret, Stockholms stad och kontraktssumman uppgår till 299 miljoner svenska kronor.
Norra Danviksbron i Stockholm, som byggdes i början av 1920-talet, består av en öppningsbar klaffbro över Danvikskanalen, en tillfartsbro på kanalens östra sida samt ett manöverhus. Efter att ha tjänat staden i hundra år har bron nått slutet av sin tekniska livslängd och ska totalrenoveras för att säkerställa säker och hållbar trafik för både båt- och kollektivtrafik i Stockholm och Mälardalen.
– Vi är mycket stolta över att ha fått uppdraget att totalrenovera denna historiska och unika bro med stort kulturhistoriskt värde. Peab har lång erfarenhet av att bygga och renovera öppningsbara broar och vi ser fram emot att bevara Norra Danviksbrons unika utseende och säkerställa en trygg och hållbar trafiklösning för framtiden, säger Ioannis Strantzalis, produktchef på Peab.
Brons design revolutionerade klaffbroarna genom att visa att betong kunde användas i motvikten och idag finns det bara ett fåtal broar av denna typ kvar i världen. Därför kommer brons unika utseende att bevaras, även om många delar kommer att bytas ut under renoveringen.
När renoveringen är klar kommer framkomligheten att förbättras för fordons-, spår- och sjötrafik. De senaste åren har trafiken på och under bron påverkats av avstängningar på grund av underhållsarbeten och det stora renoveringsbehovet.
Uppdraget är en utförandeentreprenad och rivning av den gamla bron har redan påbörjats. Återuppbyggnaden av bron planeras att starta efter sommaren 2024 och pågå till hösten 2026. Bron förväntas öppna igen för trafik i slutet av 2026.
Projektet orderanmäls i det tredje kvartalet 2024.
Bild: Mattias Ek, Stadsmuseet
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45
Peabs pressavdelning pressjour@peab.se, 010 456 86 00