Peab bygger ut Viskananstalten i Ånge kommun

Peab har fått uppdraget att bygga om och till Viskananstalten i Torpshammar. Beställare är Intea Viskan AB och kontraktssumman uppgår till 450 miljoner svenska kronor.

Viskananstalten är i behov av fler platser och Peab har fått uppdraget att bygga ut anstalten för ytterligare 120 klienter. Det innebär att ett bostadshus med 60 bostadsrum ska byggas. Utöver detta ska lokaler för avskildhet, besök, sysselsättning samt administration utökas genom om- och tillbyggnader på anstalten.

Viskananstalten återöppnades 2025 efter en totalrenovering. Idag är det en klass 2-anstalt med Kriminalvården som hyresgäst och med rum för 144 klienter.

– Det är utmanande att bygga om på anstalter med pågående verksamheten där vardagen för intagna och personal ska fungera utan att påverka säkerheten det minsta. Därför är ett noggrant projekteringsarbete extra viktigt i den här typen av uppdrag. Tack vare att vi har engagerade och lösningsorienterade medarbetare som med kunnig personal från vår beställare och från Kriminalvården genomfört en väl genomarbetad projektering ser vi nu fram emot att få sätta spaden i marken för produktionen, säger Fredrik Timan, regionchef Peab.

Uppdraget är en totalentreprenad i samverkan. Det har föregåtts av ett så kallat fas 1-avtal där Peab kontrakterats för att tillsammans med Intea Viskan AB och Kriminalvården optimera projektet med rätt kvalitet samt hantera risker och osäkerheter. Nu går projektet in i fas 2 som innebär tecknande av entreprenadkontrakt.

Arbetena har påbörjats och beräknas vara färdigställda under sista kvartalet 2027.

Projektet orderanmäls i affärsområde Bygg i det andra kvartalet 2026.

 

Foto: Samuel Unéus och Peab

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
 

Peab Pressjour: pressjour@peab.se eller 010 456 86 00

Juha Hartomaa, IR-chef Peab, 072 533 31 45

Peabmedarbetare

Fredrik Timan Solna 2021 002 Web

Dela det här via: