Pråmkanalen är en deletapp av projektet ”Tåg i tid” som i fyra steg ska utveckla tågtrafiken på Värmlandsbanan fram till 2025. Karlstad C är idag en flaskhals för godstrafiken, och därför har Peab fått i uppdrag att bygga ett nytt mötesspår mellan Karlstad C och Karlstad Ö. I uppdraget ingår även att bygga en ny järnvägsbro över Pråmkanalen.
Spårkapaciteten på sträckan Stockholm - Karlstad - Oslo ska förbättras i fyra etapper fram till och med 2025. Den aktuella etappen, Pråmkanalen, är en utbyggnad av ett mötesspår mellan Karlstad C och Karlstad Östra/Östra Älvgrenen. Mötesspåret blir 1.100 meter långt och byggs till stora delar på redan spårbelagda områden. Projektet är en förutsättning för att kunna påbörja om- och tillbyggnad av Karlstad C, den sista delutbyggnaden i ”Tåg i tid”, ett projekt som i sin tur krävs för att möjliggöra ett resecentrum och fortsatt utveckling av Karlstad.
Rätt laguppställning och bra samarbete är en viktig framgångsfaktor!
Fredrik Olsson, projektchef
- Rutinerna kring järnvägsarbeten skiljer en hel del från vägprojekt, vi tar hela tiden hänsyn kontaktledningar med 14.000 volt i och pågående järnvägstrafik . Sträckan vi arbetar utmed är den hårdast trafikerade enkelspårsträckan i Sverige, säkerhetsarbetet och planeringen är a och o, säger projektchef Fredrik Jansson.
Infrastruktur        
    
Byggnader        
    
Utomhusmiljö        
    
Insatsmaterial        
    
Produktionsutrustning        
    
Minskad klimatpåverkan        
    
Omgivning        
    
Rätt kompetens        
    
Tryggt samarbete        
    
Översikt hållbarhetsdata        
    
Arbetsmiljö och säkerhetskultur        
    
Jämställdhet, mångfald och likabehandling        
    
Etik och antikorruption        
    
Lokalt samhällsengagemang