Fredagen den 28 november markerade en milstolpe för utbyggnaden av E22 vid Lund Södra. På uppdrag av Trafikverket gjöt Peab Anläggning Syd och Swerock den största och sista betongbron i projektet under ett intensivt dygn.
Den nya sexfiliga brokonstruktionen ersätter den befintliga cirkulationsplatsen och blir en central länk för framtidens trafiklösningar. Bron är en nyckel för ökad framkomlighet och trafiksäkerhet, anpassad för den kommande utformningen av väg 108 mellan Staffanstorp och trafikplats Lund Södra.
Totalt ska sju broar komma på plats på sträckan E22 Lund Södra till Norra, varav fem i betong, en stålbro och en rörbro. Den sista och största betongbron gjöts med en hållfast och frystestad betong ECO-Betong steg 2. Totalt levererades cirka 830 m³ betong från Swerocks fabrik i Malmö, pumpad med tre pumpar assisterade av 27 betongbilar. Arbetet startade kl 06 och pågick i ett svep under 22 timmar. Ett logistiskt kraftprov som krävde minutiös planering och samordning:
– Det här är ett av våra större projekt och spännande av flera skäl. Dels använder vi ECO-Betong med lägre klimatpåverkan, dels är omfattningen imponerande och kräver noggrann planering och kontinuerlig kommunikation, säger Mikael Lindhe, avdelningschef på Swerock, Region Syd.
Bron vid E22 vid Lund Södra mäter 43,95 meter mellan rambenen och 46,15 meter inklusive ovansidan. För Peab Anläggning Syd har projektet visat på styrka i samarbete och kompetens.
– Vi samlar bredden inom våra interna bolag och ligger i framkant när lösningar med lägre klimatpåverkan möter teknisk precision, berättar Tom Nordlindh, arbetschef Peab Anläggning Syd.
Utmaningarna var många, från resursplanering till att skapa en struktur där alla kunde prestera. Extra personal lånades in från Peabs region Infra väst-mitt.
– Vi är mycket nöjda med gjutningen. Tack vare god samordning innan och under gjutningen, tillsammans med Swerocks starka leveransförmåga, kunde arbetet slutföras två timmar tidigare än planerat. Allt flöt på smidigt med en hög kvalitet, ett bra tempo och ett stort ansvarstagande från alla inblandade, säger Tobias Magnusson, platschef Anläggning Syd Infra.
Resultatet? En bro som inte bara binder samman vägar, utan också visar vägen mot en mer hållbar infrastruktur.
Infrastruktur
Byggnader
Utomhusmiljö
Insatsmaterial
Produktionsutrustning
Minskad klimatpåverkan
Omgivning
Rätt kompetens
Tryggt samarbete
Översikt hållbarhetsdata
Arbetsmiljö och säkerhetskultur
Jämställdhet, mångfald och likabehandling
Etik och antikorruption
Lokalt samhällsengagemang