Mitt i centrala Göteborg har ett omfattande vägprojekt, sänkningen av E45, utförts. Projektet innebar att E45 anpassades till de planer som finns för en ny älv- och bangårdsförbindelse, exploateringen av nya Gullbergsvass och en framtida utformning av Marieholmsmotet. Den nya tunneln är inte bara en biltunnel utan utgör grundläggningen för fyra framtida kvarter och är därför en viktig del i Göteborgs stadsutveckling.
I projektet ingick det att sänka ner E45 sex meter mitt inne i centrala Göteborg längs en sträcka på cirka 900 meter. Halva sträckan har överdäckats, vilket skapat möjlighet för bebyggelse ovanpå tunneltaket.
Vi har schaktat bort cirka 500.000 kubikmeter totalt i
projektet varav cirka 300.000 kubikmeter var lös lera.
Två stora utmaningar i projektet var trafiken och den så kallade Göteborgsleran:
1. Trafiken
– Vår arbetsplats låg mitt inne i centrala Göteborg där 60.000 fordon passerade varje dygn. För att möjliggöra vår produktion innefattade projektet ett antal trafikomläggningar. Dessa krävde stor planering och ett högt säkerhetstänk då dessa påverkade såväl tredje man som vår egen personal. Till detta kom logistiken med våra leveranser och övriga fordon som skulle in och ut på arbetsplatsen mitt i rusningstrafiken. Det krävde noggrann tidsplanering för att allt skulle flyta, säger Patrik Magnusson, arbetschef på projektet.
2. Göteborgsleran
– Vi har schaktat bort cirka 500.000 kubikmeter totalt i projektet varav cirka 300.000 kubikmeter var lös lera, fortsätter Patrik. Geotekniken var därför oerhört viktig i detta projekt och det krävde dagliga mätningar. För att stabilisera och klara belastningarna installerade vi cirka 4.500 stycken betongpålar av olika typ och längd. De flesta pålarna var 65 meter långa av en egenutvecklad påltyp, med en extra stor lastkapacitet. Detta innebar färre pålar och därför minskade geotekniska problem. Det blev totalt cirka 275.000 meter betongpålar som installerades ner i marken. Pålarna tillverkades i egna fabriker och transporterades av Swerock.