I Stillerydshamnen i Karlshamn, Blekinge har vi på uppdrag av Karlshamn Hamn byggt ett nytt färjeläge, RoRo3*.
Viktigt nytt steg för affärshamnen Karlshamn
Hamnutbyggnaden är en viktig länk för tillväxten av godsflödena i godsstråken mot öst, hamnen och färjeterminalen ingår i godsstråken mellan Sverige/Norge och de nya marknaderna i Baltikum/CIS, Östeuropa och vidare mot Asien.
Den kompletterar Trafikverkets satsning på Sydostlänken - den delvis felande järnvägssträckan från Södra Stambanan via Älmhult-Olofström till Karlshamn - och öppnar för ett effektivare och fortsatt ökat godsflöde via Karlshamn.
Vi är en lokal samhällsbyggare och en av anledningarna till att vi fick entreprenaden är
vår förmåga att samverka internt för att säkerställa rätt resurser under hela projektet.Göran Wiking, regionchef Peab
Arbeten i entreprenaden
I projektet ingick att anlägga ett nytt färjeläge på östra sidan av befintlig kaj 101 samt att fördjupa och bredda västra hamnbassängen. Utöver detta anlade vi platsgjutna erosionsskydd i östra och västra hamnbassängen. Muddermassor togs om hand och återanvändes som utfyllnad inom hamnområdet. Vi utförde även schaktning, spontning och sprängning. Projektet omfattade komplicerade grundläggningsarbeten med spont och pålning, sjöarbeten samt många betongarbeten både över och under vatten.
En stor utmaning i projektet har varit att omfattande arbeten skulle utföras både i och ovanför vattenytan i hamnbassängen och hamninloppet strax intill färjeläget. Färjetrafiken mellan Stilleryd-Klaipedia var i full drift under hela projekttiden, vilket medförde stort säkerhetstänk och planering då projektet omfattade mycket dykarbeten och grundläggingsjobb under vatten.
En stor arbetspråm användes vid byggnation av dykdalber och montering av smide och hamnutrusning då detta skedde över öppet vatten.
Miljöbesparande åtgärder
- Schakt sorterades och återanvändes i projektet
- All gjutning utfördes med Peabs ECO-Betong
- All beläggning är utförd med Peabs ECO-Asfalt
* Ro-ro-fartyg (av engelskans roll on, roll off) är lastfartyg som är konstruerade för att fartygets last lätt ska kunna köras ombord och i land. Detta kan ske genom ramper i fartygets för och akter eller vid fartygets sidor.