Husarviksbron är en klaffbro för gång- och cykeltrafik över Husarviken på Norra Djurgården i Stockholm. Över Husarviken har en ny öppningsbar bro byggts som en länk mellan det snabbt exploaterande området, Fisksjöäng, på södra sidan och naturområdet, Norra Djurgårdsstaden norr om viken. Bron utgör en viktig förbindelse både för de cyklister som pendlar till och från arbetet samt för att göra parklandskapet mer tillgängligt.
– Bron väger cirka 36 ton inklusive lager. När bron levererades påbörjade vi arbetet med att sätta den på plats. Det är verkligen ett precisionsarbete då marginalerna är små, men allt gick som planerat och efter några timmar var bron på plats. Sedan kopplades det hydrauliska maskineriet in och känslan när vi öppnade bron för första gången var fantastisk, säger platschef David Eriksson.
Bron är utförd i rostfritt stål med en borstad yta. Utformningen är asymmetrisk med ett kraftigt landfäste på norra sidan som utformas för att bli som en naturlig del av övriga strandlinjen och en brofarbana vars tjocklek tunnas av mot den södra sidan.
Bron har en hydraulisk öppningsmekanism, så likt andra öppningsbara broar i Stockholm kommer Trafikkontoret att kunna öppna bron fjärrledes. Längre in i viken har Ropstens båtklubb bryggor och för båtar som är högre än 2,3 meter måste bron öppnas.