Samarbetet varit fantastiskt bra och vi har haft full insyn ner till minsta skruv, säger Petter Ullberg, Svenska Mässan.
Hotel Gothia byggdes med ett första torn i början på 1980-talet, ett andra torn invigdes 2001 och nu har ett tredje torn uppförts, 100 meter högt och därmed Göteborgs högsta byggnad. Samtidigt passade man bygga på det befintliga andra tornet med fem våningsplan.
- Full insyn, god ekonomisk styrning, delaktighet och stor beställarkompetens från första dagen var avgörande för att hålla budget och tidsramar, betonar Petter Ullberg.
- Vi har haft full insyn ner till minsta skruv. Vi har till och med haft en egen person, kunnig på inköp, som ingått i Peabs inköpsteam. Detta är mycket ovanligt och är en del av hemligheten bakom framgången.
Innan bygget startade ägnades ett helt år åt att gemensamt ta fram spelregler och en bra struktur för projektet. En partneringdeklaration upprättades som undertecknades av såväl beställare som entreprenör.
Två gånger om året gjordes uppföljningar bland yrkesarbetare och projektledning för att se hur spelreglerna följdes, om informationen gått fram och hur förbättringar kunde göras.
En betydande förändring i planerna var när Peab under resans gång kom upp med en alternativ metod för att lösa den tekniska utmaningen med tredje tornets mittkärna. Glidformsgjutning gav både bättre ekonomi och kortare byggtid.
- Att hantera en så stor förändring av grundförutsättningarna i ett pågående projekt hade inte varit möjligt om vi arbetat på traditionellt sätt, säger Petter Ullberg.
- Partnering har betytt att vi jobbat som ett bolag och varit tajta med varandra. Vi har jobbat mycket med information, särskilt gentemot personalen. Jag har till exempel träffat 300 byggare under den här resan och fått möjlighet att förklara för dem vad det är som de hjälper oss att göra — så att de kan vara vara stolta över vad de skapat.