Peab har fått uppdraget att genomföra en omfattande renovering av Norra Danviksbron, en öppningsbar bro i Stockholm som ursprungligen byggdes i början av 1920-talet. Bron är en avgörande trafikförbindelse över Danvikskanalen.
För att säkerställa fortsatt säker och smidig trafik för både fordon, tåg och båtar genomgår bron nu en totalrenovering, beställd av AB Storstockholms Lokaltrafik och Trafikkontoret i Stockholms stad.
Bron, som byggdes i början av 1920-talet, består av en öppningsbar klaffbro över Danvikskanalen, en tillfartsbro på kanalens östra sida samt ett manöverhus.
Efter att ha tjänat staden i hundra år har bron nått slutet av sin tekniska livslängd och ska nu totalrenoveras för att säkerställa säker och hållbar trafik för både båt- och kollektivtrafik i Stockholm och Mälardalen.
– Vi är mycket stolta över att ha fått uppdraget att totalrenovera denna historiska och unika bro med stort kulturhistoriskt värde. Peab har lång erfarenhet av att bygga och renovera öppningsbara broar och vi ser fram emot att bevara Norra Danviksbrons unika utseende och säkerställa en trygg och hållbar trafiklösning för framtiden, säger Ioannis Strantzalis, produktchef på Peab.
Norra Danviksbrons unika design från tidigt 1900-tal introducerade en teknisk innovation med en betongbaserad motvikt, vilket då var en banbrytande lösning för klaffbroar. Denna unika konstruktion, som det idag endast finns ett fåtal av i världen, kommer att bevaras, samtidigt som delar ersätts för att förlänga brons livslängd och stärka säkerheten för framtida trafikflöden.
När renoveringen är klar kommer framkomligheten att förbättras för fordons-, spår- och sjötrafik. De senaste åren har trafiken på och under bron påverkats av avstängningar på grund av underhållsarbeten och det stora renoveringsbehovet.