Pråmkanalen är en deletapp av projektet ”Tåg i tid” som i fyra steg ska utveckla tågtrafiken på Värmlandsbanan fram till 2025. Karlstad C är idag en flaskhals för godstrafiken, och därför har Peab fått i uppdrag att bygga ett nytt mötesspår mellan Karlstad C och Karlstad Ö. I uppdraget ingår även att bygga en ny järnvägsbro över Pråmkanalen.
Spårkapaciteten på sträckan Stockholm - Karlstad - Oslo ska förbättras i fyra etapper fram till och med 2025. Den aktuella etappen, Pråmkanalen, är en utbyggnad av ett mötesspår mellan Karlstad C och Karlstad Östra/Östra Älvgrenen. Mötesspåret blir 1.100 meter långt och byggs till stora delar på redan spårbelagda områden. Projektet är en förutsättning för att kunna påbörja om- och tillbyggnad av Karlstad C, den sista delutbyggnaden i ”Tåg i tid”, ett projekt som i sin tur krävs för att möjliggöra ett resecentrum och fortsatt utveckling av Karlstad.
Rätt laguppställning och bra samarbete är en viktig framgångsfaktor!
Fredrik Olsson, projektchef
- Rutinerna kring järnvägsarbeten skiljer en hel del från vägprojekt, vi tar hela tiden hänsyn kontaktledningar med 14.000 volt i och pågående järnvägstrafik . Sträckan vi arbetar utmed är den hårdast trafikerade enkelspårsträckan i Sverige, säkerhetsarbetet och planeringen är a och o, säger projektchef Fredrik Jansson.
Infrastruktur
Byggnader
Utomhusmiljö
Insatsmaterial
Produktionsutrustning
Minskad klimatpåverkan
Omgivning
Rätt kompetens
Tryggt samarbete
Översikt hållbarhetsdata
Arbetsmiljö och säkerhetskultur
Jämställdhet, mångfald och likabehandling
Etik och antikorruption
Lokalt samhällsengagemang