Pråmkanalen är en deletapp av projektet ”Tåg i tid” som i fyra steg ska utveckla tågtrafiken på Värmlandsbanan fram till 2025. Karlstad C är idag en flaskhals för godstrafiken, och därför har Peab fått i uppdrag att bygga ett nytt mötesspår mellan Karlstad C och Karlstad Ö. I uppdraget ingår även att bygga en ny järnvägsbro över Pråmkanalen.
Spårkapaciteten på sträckan Stockholm - Karlstad - Oslo ska förbättras i fyra etapper fram till och med 2025. Den aktuella etappen, Pråmkanalen, är en utbyggnad av ett mötesspår mellan Karlstad C och Karlstad Östra/Östra Älvgrenen. Mötesspåret blir 1.100 meter långt och byggs till stora delar på redan spårbelagda områden. Projektet är en förutsättning för att kunna påbörja om- och tillbyggnad av Karlstad C, den sista delutbyggnaden i ”Tåg i tid”, ett projekt som i sin tur krävs för att möjliggöra ett resecentrum och fortsatt utveckling av Karlstad.
Rätt laguppställning och bra samarbete är en viktig framgångsfaktor!
Fredrik Olsson, projektchef
- Rutinerna kring järnvägsarbeten skiljer en hel del från vägprojekt, vi tar hela tiden hänsyn kontaktledningar med 14.000 volt i och pågående järnvägstrafik . Sträckan vi arbetar utmed är den hårdast trafikerade enkelspårsträckan i Sverige, säkerhetsarbetet och planeringen är a och o, säger projektchef Fredrik Jansson.