Stridsbergsbron sträcker sig över Göta Älv mellan området Hjulkvarnelund och den nya stadsdelen Vårvik i Trollhättan. Bron är cirka 254 meter lång med en öppningsbar del i form av en dubbelklaffbro och invigdes sommaren 2023.
Den nya bron i Trollhättan är en viktig tillgång för hela staden och inte minst för dess trafiksituation. Stridsbergsbron ska minska belastningen på befintliga broar, och skapa en tydligare fördelning av trafiken mellan den östra och västra sidan av Trollhättan.
Bron är tillgänglig för fotgängare, cyklister, kollektivtrafik och biltrafik. Särskild hänsyn har tagits till oskyddade trafikanter där gång- och cykelbanor är 4 meter breda i båda färdriktningarna och körbanan 3,5 meter åt båda hållen. Bron innebär också en större flexibilitet och en säkrare trafiksituation.
– Jag är säker på att den här bron kommer få en jättebetydelse både vad det gäller att avlasta Stallbackabron och inte minst klaffbron mitt i staden samt när det kommer till att tillgängliggöra Trollhättan som stad och få upp intresset för Vårvik. Allt fler kommer upptäcka vilken vacker plats detta är och kommer vilja röra sig här ute, sa Magnus Paulsson, projektchef på Peab, i början av projektet.
Under 2020 och 2021 kom grundläggningsarbetet och pålningen på plats. I mars 2022 var den första av fyra lanseringarna av den 148 meter långa samverkansbron över Göta Älv. Lanseringen var 21 meter och gjorde nu plats åt fler ståldelar som redan dagen efter rullade in på trailers för att svetsas samman med resten. Form, armering och gjutningar av klaffkammarna på båda sidor av älven har genomförts tillsammans med ett påkörningsskydd för bron i form av stora kassuner på var sida om kammaren istället för ledverk. Arbetet med att montera samt svetsa de både öppningsbara klaffarna för sjötrafiken startades på en närliggande kaj under våren 2022. Vid monteringen stängdes sjötrafiken av tillfälligt i en vecka.
Drazen Kendes, projektledare på Trollhättans samhällsbyggnadsförvaltning har full koll på arbetet kring Stridsbergsbron. Den inledande byggfasen skedde till största del under vattnet i form av gjutning av brostöd. En uppenbart kritisk byggnadsfas då alla broar behöver säkra och stabila fundament.
– Stridsbergsbron är en del av den stora infrastruktursatsningen Trollhättan gör tillsammans med en ny huvudgata på Hjulkvarn och en ny stadsdel på Vårvik. Bron kommer bli en viktig länk för såväl bilar som cyklister och gående. Den kommer sätta stor prägel på trafikflödet i staden, genom avlastning av befintliga stråk, inklusive klaffbron. Vi går nu in i en fas där Trollhätteborna mer tydligt kan se hur bron växer fram, med lansering av fasta bron och så småningom montering av klaffar, sa Drazen då.
Den 17 juni 2023 var det äntligen dags för invigning. Peabs VD och koncernchef Jesper Göransson fällde tillsammans med kommunstyrelsens ordförande Peter Eriksson, ner broarnas klaffar och cyklade sedan över bron ackompanjerade av musikkår och JAS Gripen.
– Att få vara med och bygga Sveriges största dubbelklaffbro här i Trollhättan tillsammans med Trollhättans stad är något vi på Peab är oerhört stolta över. Det har varit ett väldigt utvecklande projekt för oss, inte minst med alla tekniska lösningar, ett fint exempel på sann ingenjörskonst, sa Jesper då.