Torp Köpcentrum är en välbesökt handelsplats, strategiskt placerad vid E6 i Uddevalla. Det är ett stort handelsområde med över 6,7 miljoner besökare årligen som nu fått ett rejält lyft när Peab fick uppdraget att bygga ut köpcentret med 16.500 kvm och därmed dubblat handelsplatsens yta med det gamla centrumet inuti samt omfattande ombyggnadsarbeten i det befintliga varuhuset.
Omkring 30 nya butiker och restauranger har skapats och restaurangutbudet ökades samtidigt som befintliga allmänna ytor rustades upp, för att matcha utbyggnationen i både färg, form och funktion. Det nya varuhuset uppfördes upp mot ett parkeringsdäck på taket som sträcker sig över hela den tillbyggda delen.
Under projektet har centrumbesökarna hela tiden kunnat följa bygget då Peab och Thon Property värnat om att hålla köpcentret öppet. Säkra utrymningsvägar och passager från köpcentret har bildats för tredje man som senare bidragit till en ökad kundnöjdhet och måluppfyllelse i projektet att vara en stark samhällsbyggare som bidrar till allmännyttan.
Marcus Palmqvist, projektchef på Peab och ansvarig för byggnationen av Torp Köpcentrum berättar att de höll kundentréerna öppna i mycket större utsträckning än vad man utgick från i start av projektet.
– Genom dessa stora gångar kunde besökarna följa vår byggprocess i utformningen av det nya köpcentret samtidigt som de fick en säker ingång i varuhuset, säger Palmqvist.