Peab har fått uppdraget att restaurera Västerbron i Uddevalla – ett projekt som är både tekniskt utmanande och samhällsviktigt. Uppdraget kommer från Uddevalla kommun, och arbetet inleds under augusti 2025, med planerad färdigställning sommaren 2026.
Västerbron sträcker sig över Bäveån och utgör en central länk mellan stadens norra och södra delar. En teknisk undersökning har visat på nötnings- och korrosionsskador på brons bärande pålar samt omfattande spjälkning på stödmurarna. För att säkerställa brons långsiktiga funktion och säkerhet kommer Peab att genomföra en omfattande restaurering.
Åtgärder under 2025 och 2026
Under hösten 2025 till våren 2026 fokuserar arbetet på brons ovansida. Då byts ytskikt och tätskikt ut, trottoarerna breddas och cykelbanor byggs på båda sidor. I dagsläget skiljer endast en vitmålad linje biltrafik från cyklister men nu skapas en säkrare trafikmiljö genom tydlig separation. Vägytan för bil- och busstrafik behåller sin nuvarande bredd och fler belysningsstolpar kommer att sättas upp för ökad trygghet. Parallellt med detta kommer Uddevalla Energi att byta ut gamla ledningar i brons konstruktion och installera elkraft till ett nytt elskåp i Museiparken – en lösning som även kommer att underlätta framtida evenemang i parken.
Under sommaren 2026 riktas fokus mot brons undersida. Skador på pålarna åtgärdas genom att stålsvep monteras runt pelarna och fylls med betong. Ett nytt vertikalt betongskal gjuts också utanpå de gamla stödmurarna. Arbetet utförs med dykare och särskild hänsyn tas till miljön – eventuell grumling i vattnet bedöms som minimal och samlas upp med hjälp av en siltgardin.
Höga naturvärden i Bäveån
Bäveån är ett vattendrag med höga naturvärden, inklusive vandrande öring och lax samt viktiga uppväxtområden för fisk och musslor. Därför utförs arbetet i mindre sektioner och utanför fiskarnas vandringsperioder, vilket gör att ingen påverkan på livsmiljön förväntas.
Under hela projektet kommer delar av bron att stängas av i etapper. Framkomligheten påverkas kraftigt, men gång- och cykeltrafik kommer att kunna passera under hela byggtiden. Biltrafiken får en fil öppen i vardera riktning, men köer kan uppstå. Skyltar på plats visar alternativa vägar, och trafikanter uppmanas att välja andra vägar om möjligt för att avlasta trafiksituationen.