Olskroken är en central knutpunkt i Västsveriges järnvägssystem och nu är projektet på väg att avslutas. Broarna är färdiggjutna och flera delar är redan i bruk. De sista momenten pågår nu inför inkopplingen i juni 2025.
För närvarande fokuserar Peab på att slutföra de sista arbetena, växelarbeten, kabeldragning och installation av signalobjekt så att tågen kan börja rulla på de nya spåren. Samtidigt säkerställs att anläggningen kan överlämnas smidigt till Trafikverkets underhållsenhet.
– Vi på Peab arbetar nu för att slutföra projektet och ser fram emot att överlämna en färdig och välfungerande anläggning vid årsskiftet 2025/2026. Det känns värdefullt att ha varit med och ökat järnvägens kapacitet genom planskilda banor och en anslutning till Västlänken, säger Mattias Emanuelsson, regionchef på Peab.
Projektet omfattar ombyggnad av spårsystemet, där Peab har byggt sex järnvägsbroar, en gångbro och lagt 10 000 meter nya järnvägsspår för att öka kapaciteten och förbättra framkomligheten samt driftsäkerheten för all tågtrafik i Västsverige. Under våren genomförs bland de sista planerade tågstoppen för att utföra de sista momenten, där spårriktning kontrolleras för att säkerställa att järnvägen ligger rätt och att tågen kan trafikera spåren utan problem.
I Olskroken möts Bohusbanan, Norge/Vänerbanan, Hamnbanan och Västra stambanan för gemensam infart mot Göteborgs central. Fyra av sex broar är redan i drift och hälften av broarna och järnvägsanläggningen är redo för överlämning. Till sommaren kommer de sista spåren att kopplas in för provkörningar till och från Västlänkens spår vid Station Centralen för trafikering i december 2026.
– Det känns roligt att vi närmar oss färdigställandet av ett fint projekt som jag har arbetat med i ungefär tio år nu. Jag är väldigt stolt över vad vi tillsammans med alla inblandande parter och alla medarbetare har åstadkommit tillsammans och att vi nu är i slutfasen, säger Mattias Emanuelsson.
Projektet E01 Olskroken Planskildhet tilldelades Peab tillsammans med underleverantörerna WSP och Infranord för fas 1 år 2015. Byggnationen av projektet i fas 2 startade 2018 och beräknas vara färdigställd 2026 och kostnaden för projektet uppgår till cirka fyra miljarder kronor enligt 2020 års prisnivå. Projektet ingår i den nationella planen för transportsystemet för åren 2014–2025.