Våren 2018 påbörjade Peab byggnationen av en helt ny motorväg E22 mellan Sätaröd och Vä på uppdrag av Trafikverket. Nu pågår arbetet med den sista av de 26 nya broarna som byggts längs nya motorvägen. Den nya motorvägen omfattar totalt 15 kilometer.
Den sista bron, som går över Vramsån, är den längsta och byggnadstekniskt mest komplicerade bron i hela projektet. Bron är en så kallad samverkansbro av stålbalkar och betong och har anpassats noga till omgivningarna vid Vramsån som är ett Natura 2000-klassat område (*).
– Att bygga 26 nya broar parallellt som den nya vägsträckningen har byggts sätter stora krav på planering och samordning av både inköp, leveranser, maskiner och personalplanering inför varje moment, säger Johan Fasth, platschef Peab.
Arbetsprocessen med bron över Vramsån har varit spännande och lärorik, inte minst
för att vi bygger över vatten och för att det är ett Natura 2000-klassat område.Johan Fasth, platschef Peab
Under april har Peab lanserat (monterat) de stora stålbalkarna i två etapper vilka kommer på plats med hjälp av domkraft och vajrar som med stor precision trycker balkarna framåt på de gjutna fundamenten. Stålbalkarna, som väger cirka 100 ton per par och är 92 meter långa, förflyttas sakta framåt över fundamenten med cirka 20 meter i timmen.
– Arbetsprocessen med bron över Vramsån har varit spännande och lärorik, inte minst för att vi bygger över vatten och för att det är ett Natura 2000-klassat område. Detta kräver stor planering och samordning. Första balkparet till bron kom på plats i mitten av april och tisdagen den 28 april monterade vi andra balkparet. Så snart stålbalkarna kommit på plats påbörjas arbete med att bygga formar för armering och gjutning ovanpå stålbalkarna till den framtida körbanan, säger Johan Fasth.