Milstolpe avklarad när Trafikverkets projekt Huseby-Marklanda nått halvvägs

I början av mars 2022 genomförde Trafikverket och Peab en omfattande brogjutning på väg 23 vid Nöbbele. Brogjutningen var en milstolpe i projektet och sammanföll med att man nått halvvägs i vägarbetets tidplan som sträckte sig fram till i slutet på 2022.

Väg 23 mellan Huseby och Marklanda har byggts om till en säkrare och mer framkomlig 2+1-väg. Arbetet påbörjades i början av 2021 och innebar märkbara störningar för trafikanter och närboende. Men när vägarbetet nått  halvvägs började man se ljuset i tunneln.

– Det känns väldigt bra och stärkande att vi nu är mer än halvvägs in i det här arbetet. Vi har såklart en hel del kvar att göra men man kan redan nu se den nya vägen ta form, säger Chris Thórisson, projektledare på Trafikverket.

Minskar betongens klimatpåverkan med nästan 50 procent

Brogjutningen pågick från tidig morgon till sen kväll, där betongbilar från Växjö Betongfabrik körde i skytteltrafik enligt ett välplanerat schema. Totalt 352 kubikmeter betong användes under gjutningen. I brogjutningen har en speciell betongblandning som minskar koldioxidutsläpp radikalt använts. I den här betongen, så kallad ECO-betong, ersätts delar av cementen med Merit, en särskild slagg som är en biprodukt från stålindustrin. Detta är det första projektet för byggentreprenören Peab där hela 50 procent av cementen kommer att ersättas med Merit.

– Det är mycket viktigt att vi värderar klimateffekterna när vi väljer material till våra byggnadsverk. Trafikverket är den största beställaren av infrastruktur i landet och behöver ta ett stort ansvar för att minska sin klimat- och miljöpåverkan, säger Fredrik Carlsson, brospecialist på Trafikverket.

Fakta om ECO-Betong

  • ECO-Betong är Peabs dotterbolag Swerocks varumärke för klimatförbättrande betong.
  • I ECO-Betong ersätts delar av cementen med slagg, en biprodukt från stålindustrin. Betong med slagg är en väl beprövad produkt internationellt med många tekniska fördelar, till exempel längre livslängd och högre beständighet. Slaggen betraktas i obearbetat skick som koldioxidfri. Swerock tar hand om en biprodukt som redan finns.
  • Med ECO-Betong kan CO2-utsläppen minska med upp till 50 procent jämfört med traditionell betong.
  • Swerocks dotterbolag Swecem producerar slagg under varumärket Merit. De har varit nominerade till Årets Miljöpris för detta.

Läs mer om projektet

Foto: Klas Andersson

Dela det här via:

Cookies

Vår webbplats innehåller cookies (kakor). En cookie är en liten bit data (textfil) som en webbplats – när den besökts av en användare – ber din webbläsare att lagra på din enhet för att komma ihåg information om dig, till exempel din språkinställning eller inloggningsinformation.

Dessa cookies ställs in av oss och kallas förstapartscookies. Vi använder även tredjepartscookies – som är cookies från en annan domän än domänen för den webbplats du besöker – för våra annonserings- och marknadsföringsinsatser. Mer specifikt använder vi cookies och andra spårningstekniker i följande syften:

  • Absolut nödvändiga cookies
  • Prestanda-cookies
  • Funktionella cookies

Enligt Lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, samt vad cookies används till.
Besökaren ska också samtycka till att kakor används.

Se vilka cookies som används och ändra cookie-inställningar.

Läs gärna mer om cookies på Post- och telestyrelsens webbplats.