Under 2018 startade ett europeiskt forskningsprojekt där restprodukter från skogsbruk ska användas för tillverkning av flygbränsle. I processen skapas en biprodukt som Peab Asfalt vill utveckla till ett nytt biobaserat bindemedel för framtidens asfalt.
Rewofuel heter det treåriga projektet som ska utveckla teknik för att producera bensin och flygbränsle från bland annat barrved. Med 13,9 miljoner euro i finansiering från EU:s forskningsprogram Horizon 2020 deltar elva företag från åtta medlemsländer, däribland Peab Asfalt. Företagets intresse är att utveckla ett nytt biobaserat bindemedel av biprodukten lignin, ett ämne som binder ihop cellulosafibrerna och bidrar till träets mekaniska styrka. Peab Asfalts innovationsstrateg Mats Wendel har goda förhoppningar:
— Det är en utmaning att hitta fungerande alternativ till det oljebaserade bitumen som branschen använder idag, men förstudierna visar positiva resultat. Att komplettera med en biobaserad produkt skulle vara ett stort steg i rätt riktning och vi tror att upp till 25 procent inblandning skulle vara möjlig. Ligninets sätt att reagera med bitumen kan dessutom öka asfaltens livslängd, vilket ger en ännu mer hållbar produkt.
En förnybar biorestprodukt som också förbättrar funktionen i vår asfalt är precis vad vi eftersöker.
Karin Bergkvist, hållbarhetsstrateg Peab
Mats Wendel påpekar att den stora klimatvinsten har företaget uppnått genom konvertering av sina stationära asfaltverk från fossil eldningsolja till bioolja. Det har sänkt koldioxidutsläppen med 61 procent samtidigt som produktionsvolymen har ökat. Det finns också stor potential i ökad användning av returasfalt. Men den komplexa frågan om bindemedel står självklart på agendan.
— Med vår avancerade labbutrustning och kompetens har vi resurser för att utföra egna tester. Vi ligger också nära en praktisk tillämpning när det gäller att utveckla bindemedel med bästa funktion och lägsta miljöpåverkan. Genom medverkan i projektet får vi ytterligare kunskap och tillgång till en hållbar råvara som vi tror mycket på.
Peab Asfalts hållbarhetsstrateg, Karin Bergkvist, ser också stora fördelar med projektet:
— På sikt är det inte hållbart att vara beroende av en produkt som har sin källa i råoljeutvinning. En förnybar biorestprodukt som också förbättrar funktionen i vår asfalt är precis vad vi eftersöker. En styrka med projektet är att hela kedjan är representerad och att man redan från början säkerställer att biprodukter tas till vara och skapar värde i andra processer. De experter som bedömde ansökan såg också potentialen; den fick 14,5 poäng av 15 möjliga.
Projektet ligger i linje med EU:s ambition att öka användningen av biomassa som råvara, främst sådan som inte kan användas som livsmedel. Syftet är att sprida teknik för bioraffinaderier för lokal produktion runt om i Europa. I Sverige pågår redan flera projekt för att omvandla skogsråvara till biobränslen, och dessutom avsätter Energimyndigheten nu 100 miljoner kronor i riktade stöd.